Pepa Colomer

Escrit per Jean Falconez. Publicat a sèrie 2020

MARIA JOSEFA COLOMER I LUQUE (BARCELONA 1913-SURREY 2004)

Pepa Colomer va ser la primera aviadora de Catalunya. Als disset anys es va inscriure a l'escola d'aviació i als divuit anys comptava amb la seva credencial d'aviadora amb seixanta hores de vol. Al 1932 es va fer famosa en aconseguir aterrar un Zepelí a l'aeròdrom de Barcelona. Al 1935, Pepa Colomer es va convertir en la primera dona instructora de vol espanyola. Durant la guerra civil espanyola va arribar a tenir rang d'oficial de l'exèrcit i va desenvolupar funcions com a instructora de pilots de guerra, pilot de proveïment, ambulància i propaganda.


Maria Josefa Colomer i Luque va néixer a Barcelona 31 de març de 1913 més coneguda com Mari Pepa Colomer, és una de les pioneres de l'aviació.

Amb disset anys i acompanyada del seu pare, es va inscriure com a alumna a l'Escola d'Aviació Barcelona el 19 de gener de 1931 i amb 60 hores de vol, va realitzar les proves que li capacitaven per pilotar avions.

Per poder pilotar un avió de passatgers era requisit completar 50 hores més de vol. Com no podia pagar-les, els mecànics de l'aeròdrom Josep Canudas la van ajudar i cada vegada que reparaven un avió li demanaven a ella que fes les proves, d'aquesta manera va completar les hores que li feien falta. Per a l'examen final havia d'aterrar a l'aeròdrom de Sabadell a la nit, al no haver llums, els seus amics van estacionar els cotxes al llarg de la pista per així il·luminar, aconseguint superar la prova.

El seu pare Josep Colomer, va ser un industrial textilero, liberal, encoratjant Pepa a complir el seu somni. Mari Pepa Colomer s'ho va prendre a peu de la lletra. El debut es va produir celebrant als populars batejos a l'aire que es van fer a l'aeròdrom Canudas, i el 14 d'abril de 1931 participà en la patrulla que va sobrevolar Barcelona per commemorar la República.

Va ser portada al diari La Vanguardia, tot un esdeveniment i la Diputació de Barcelona li va oferir un homenatge. Pepa va participar en festivals i totes les proves aeronàutiques s'organitzaven, al costat d'altres pilots ja coneguts, com Josep Maria Carreras, Guillem Xuclà, Jaume Camarasa o Josep Canudas.

Al juliol de 1932 amb el títol d'instructora de vol, li va permetre començar a treballar com a professora en el mateix centre on s'havia format. Aquest any va protagonitzar la gesta d'aterrar un Zeppelin a l'aeròdrom de Barcelona. En 1935 va participar en la creació de la Cooperativa de Treball Aeri, i es va exercir com a instructora de vol.

Al maig de 1936 Mari Pepa va ser amfitriona de Jean Batten, pilot neozelandesa que dos anys abans havia realitzat en solitari la travessia entre Anglaterra i Austràlia i el 1935 havia travessat l'Atlàntic Sud. Batten va aterrar en el llavors aeroport provisional de Barcelona pilotant una avioneta Percival Gull Six, que va ser l'admiració de el públic que va acudir a rebre-la. Jean i Mari Pepa eren la imatge de la dona emancipada de el segle XX.

La guerra civil espanyola van truncar la carrera de Colomer i de milers de dones que, com ella, s'iniciaven en una vida autònoma, en terrenys professionals que fins llavors els havien estat vetats. A l'octubre de 1936 va ser mobilitzada, i es va incorporar, amb la resta de pilots i treballadors de l'aviació civil als Serveis Aeronàutics de la Conselleria de Defensa de la Generalitat. Colomer va exercir com a instructora de pilots, pilot de proveïment, ambulància i propaganda.

En els últims mesos de la contesa civil va ajudar a passar la frontera francesa a molts republicans i, com ells, va acabar exiliada, primer a Tolosa i, després, a Anglaterra. Allà es va casar amb el també pilot Josep Maria Carreras, que durant la Segona Guerra Mundial treballaria en la RAF. Ella no va tornar a volar, dedicada a la seva vida familiar. Tampoc va tornar a Espanya. Va morir l'any 2004 i les seves cendres van ser dipositades al cementiri de Reus.



 


Font dels Textos


Referències Fotogràfiques

Imprimeix