Peré Guimferrer i Torrens

Escrit per Nieves Tuset. Publicat a sèrie 2023

PERÉ GIMFERRER I TORRENS (BARCELONA, 22 DE JUNY, 1945)

SURREALISTA

És un poeta, prosista, crític literari i traductor català. La seva obra literària està composta tant d'obres en català com en castellà. Va ser triat membre de la Reial Acadèmia Espanyola l'any 1985. Va estudiar dret i filosofia i lletres a la Universitat de la seva ciutat natal, Barcelona.


Escriptor en llengües catalana i castellana. Director d'una prestigiosa col·lecció narrativa, la seva obra literària va començar en llengua castellana amb Missatge del tetrarca (1963), obra juvenil i classicista, molt tradicional en la forma i fortament influïda per Saint-John Perse.

Les seves obres posteriors Crema la mar (1966, Premi Nacional de Poesia) i La mort en Beverly Hills (1968) tenen major interès, per representar l'aparició d'una nova sensibilitat poètica, oposada a la poesia social que havia dominat la dècada dels 50. En aquestes dues obres destaca principalment un intens culturalisme, evident tant per les anotacions als poemes com per la reflexió estilística i poètica que en elles es manifesta. En 1970 va ser inclòs per José María Castellet en l'antologia Nou novíssims poetes espanyols, al costat de Félix de Azúa, Leopoldo María Panero, Ana María Moix, Manuel Vázquez Montalbán o Vicente Molina Foix, entre altres.

El marbete de "novíssims" s'aplicaria des de llavors als autors citats i a uns altres com Félix Grande, Luis Antoni de Villena, Antonio Colinas o José Miguel Ullán: es tractava d'una nova generació de poetes que, com Gimferrer, va seguir una innovadora línia experimental. L'estil serà en efecte la preocupació fonamental de l'autor, enfront de la major importància donada al contingut social per part dels poetes precedents. La seva profunda emotivitat queda amagada després de l'expressió barroca i la tendència al surrealisme. Altres característiques d'aquests llibres són la suggestió ambiental i la llibertat mètrica, que evolucionarà fins a la prosa poètica. En Els Miralls (1970), el seu primer poemari en català, els miralls proporcionen una visió caleidoscópica que reuneix imatges més o menys distorsionades de la realitat, lectures i fotogrames cinematogràfics a la manera d'un collage. És la mateixa tècnica constructiva que seguirà d'ara endavant, on cada poemari s'organitza de manera autònoma entorn d'una idea unitària: Hora foscant (1972), Foc cec (1973), L'espai desert (1977), Aparicions (1981, dins de Mirall, espai, aparicions, que recull tota la seva obra anterior), El vendaval (1989) i La llum (1991). El culteranisme i la concepció visual del poema són dos de les seves característiques, deutores respectivament de l'elitisme dels high modernists des de Ezra Pound a T. S. Eliot i de les imatges poètiques dels haikús japonesos, els imaginistas angloamericans i el món del cinema. Tractat amb tècniques postsimbolistes, Mascarada (1996) és un llarg poema de 452 versos octosíl·labs sense puntuació ni rima regular.

Entre els anys 1981 i 1982 Pere Gimferrer va publicar els dos volums del seu Dietari, fragments en prosa sobre temes que van des de la reflexió periodística fins a la lírica. En 1983 va publicar la novel·la Fortuny, ambientada a la Venècia de principis del segle XX. Es tracta d'una novel·la fragmentària, les escenes de la qual manquen de nexe aparent, centrada en la figura del pintor modernista Mariano Fortuny; el seu llenguatge és ric i variat. Són destacables també les seves obres de crítica en les quals estudia a escriptors o pintors; entre elles cal destacar La poesia de J. V. Foix (1971), Antoni Tàpies, L'esperit català (1974), Max Ernst (1977) i Miró (1978). En 1985 va ser triat membre de la Reial Acadèmia de la Llengua, on ocupa el lloc que va quedar vacant després de la defunció de Vicente Aleixandre. En 2001 va publicar el poemari El diamant dins l'aigua, i aquest mateix any l'antologia Marea solar, marea lunar avançava els poemes en prosa "A Kenji Mizoguchi", dedicats a la memòria del cineasta japonès. En 2006 van aparèixer Interludi blau, relat autobiogràfic de temàtica amorosa, i el poemari Amor en suspens; en 2008 va veure la llum el conjunt de 73 poemes que porta per títol Tornat i en 2011 el poema-lliuro Rapsòdia.


Premis:

1966 i 1989: Premi Nacional de Poesia (Espanya)

1974: Premi Internacional d'Assaig Gertrude Stein

1974 i 1977: Premi Josep Carner del Institut d’Estudis Catalans

1977: Premi Lletra d’Or

1980: Premi Anagrama d'assaig

1981, 1989 i 1997: Premi de la Generalitat 

1981 i 1989: Premi Ciutat de Barcelona

1982, 1984 i 1989: Premi de la Crítica Serra d’Or

1983: Premi Joan Crexells

1983: Premi Ramon Llull de novel·la

1983: Premi de la Crítica de narrativa catalana

1986: Clau de Barcelona

1988: Premi de la Crítica de poesia catalana

1988: Premi Cavall Verd

1992: Premi Marià de Cavia

1995: Premi Llibertat del Centre Internacional de Pau de Sarajevo

1997: Premi Nacional de Literatura de la Generalitat de Catalunya

1998: Premi Nacional de les Lletres Espanyoles

2000: Premi Reina Sofia de Poesia Iberoamericana

2006: Premi Internacional de Poesia i Assaig Octavio Paz

2007: Premi Terenci Moix Premi Cavall Verb de l'Associació de Crítics Espanyols i Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya

2010: Premi Paquiro del Cultural d'El Mundo

2017: Premi Internacional de Poesia Ciutat de Granada Federico García Lorca



https://www.biografiasyvidas.com/biografia/g/gimferrer.htm,

https://www.cervantes.es/bibliotecas_documentacion_espanol/creadores/gimferrer_pere.htm,

https://es.wikipedia.org/wiki/Pere_Gimferrer,


https://www.lacoladerata.co/cultura/versos/pere-gimferrer-poemas/,

https://wmagazin.com/wp-content/uploads/2016/12/EE-ppal-Gimferrer.jpg,

https://somoslibros.es/project/pere-gimferrer/,

https://wmagazin.com/wp-content/uploads/2018/07/EE-ppal-Gimferrer2018-1.jpg,

https://fundacionjmlara.es/wp-content/uploads/2014/11/Pere-3.jpg,


Ganivets a l'abril

Odi als adolescents.

És fàcil tenir-los pietat.

Hi ha un clavell que es gela en les seves dents

i com ens miren plorar.

 

Però jo vaig molt més lluny.

En la seva mirada un jardí distingeixo.

La llum escup en els taulells

l'arpa trencada de l'instint.

 

Violentament m'acorrala

aquesta passió de solitud

que els cossos joves tala

i crema després en un sol feix.

 

Hauré de ser, doncs, com aquests?

(La vida es deté aquí.)

cridi a un salze en el silenci.

Valia la pena ser feliç.


Imprimeix